محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 72
  • بازدید دیروز : 472
  • بازدید کل : 842505

دانلود مقاله فلسفه نظري تاريخ 25ص


دانلود مقاله فلسفه نظري تاريخ  25ص

خریدار گرامی شما میتوانید فایل (فلسفه نظري تاريخ 25ص) را ویرایش کنید.

فلسفه نظري تاريخ 25ص - word (..doc) - دانلود,مقاله,فلسفه,نظري,تاريخ,25ص,دانلود

قسمتی از متن :

 

‏2

‏فلسفه نظري تاريخ‏ :

‏نخستين نكته اي كه در فلسفه نظري به چشم مي خورد اين ادعاست ‏ك‏ه تاريخ همچون موجود زنده متحركي است كه روحي دارد و جسم‏ي‏ و عزمي و آهنگي و حركتي و هدفي و قانوني و نظامي و محركي و مسير ي. اين هويت مستقل كه براه خود مي رود و انسانها را نيز يا تسلي‏م‏ خود مي كند و يا زير چرخ ‏ه‏اي تيز رو و پر شتاب و سنگينش له و مثله مي كند ازجايي آغاز كرده است و از طريقي ميگذرد و سرانجام هم به مقصدي ميرسد .‏ فلسفه نظري تاريخ بر اين سراست كه نشان دهد كه اين رفتن و باليدن چگونه صورت ميگيرد و آن نقطه نهايي كه بار انداز تاريخ است كجاست و چگونه از منزل كنوني ، منزل واپسين را ميتوان ولو با ابهام و اجمال تصور كرد ، و اين رفتن به جبر است يا به تصادف ، و گ‏ذ‏ر از منازل و مراحل گوناگون تاريخي اجتناب ناپذير است ‏يا چاره پذير . فلسفه نظري تاريخ را ميتوان چنين تعريف كرد كه معرفتي است كه در آن از حركت ، محرك ، مسير و هدف م‏وجودي بنام ‏«‏ تاريخ ‏»‏ بحث ميشود

‏سه سؤال اساسي كه‏ هر گونه فلسفه نظري تاريخ عمدتاً به پاسخ آنها مي پردازد بدين قرارند :

‏تاريخ به كجا ميرود . ( هدف ) .

‏چگونه ميرود . ( مكانيزم حركت . محرك ) .

‏از چه راهي ميرود . ( مسير و منازل برجسته حركت ).

‏ازنظر اين كاوشگران ، تاريخ هويتي حقيقي است نه اعتباري و به سخني ديگر انسانها و حوادث ، خود تاريخ نيستند بلكه در ‏«‏ تاريخ ‏»‏ اند . تاريخ بشرها را فرا گرفته و در ميدان ‏خود گرد آورده و بر گردنشان رشته اي افكنده و آنها را به جايي كه خود ميخواهد مي كشاند . هگل كه مي گويد ‏«‏ تاريخ كشتارگاه اراده هاي فردي انسانهاست ‏»‏ و همو كه سخن از‏«‏ شيطنت و فريبكاري و مكاري ‏»‏ تاريخ ميگويد ، و ماركس كه انسانها را در برابر حوادث تاريخ تنها ‏«‏ قابله ‏»‏ يي ميشمارد كه فقط بوضع حمل مادر آبستن كمك مي كنند ، و از كشتن نوزاد و با برانداختن نطفه آن عاجزند .

‏2

‏و انگلس كه خداي تاريخ را سنگدل ترين خدايان مي شمارد كه ارابه پيروزي خود را از روي اجساد مردگان و طاغيان به پيش ميراند ، همه يكصدا به استقبال هويت تاريخ و بازيگري آن اتفاق دارند و ‏همه توانائي انسان را در برابر تاريخ ، ‏«‏ كشف و وصف ‏»‏ قلمداد مي كنند و طفره و نفي .

‏توين بي گر چه در كار خود محتاط تر است و اگر چه خود را‏ ‏حتي فيلسوف تاريخ نيز نمينامد و تنها ‏–‏ به ادعاي خود ‏–‏ به ‏«‏ تعميم تجربي ‏»‏ بسنده مي كند اما در نهايت وقتي به نهايت تاريخ مي انديشيد فتوي به سرانجامي مشخص و مقدس ميدهد و بطريق علمي دولتي كليسايي را بر همه عالم در آينده اي دور‏ تسلط و تحكيم ميبخشد . شپنگر از‏همه اينها ‏بدبين تر و جسورتر است و به هيچ روي لحظه اي تردبد و تسامح نميكند . در تاريخ به گمان او هيچ رستاخيزي نيست و هيچ تژاد يا ملتي از خواب مرگ ‏خود هرگز برنخواهد خاست . مرگ براي تمدنها همانقدر طبيعي و محتوم است كه براي انسانها و جانوران .

‏تاريخ جهان كه در واقع چيزي جز حركت انديشه اي در ذهني نيست نيز از طريق تضادها و تصادمها راه خود را به جلو ‏مي گشايد . هر ‏مرحله نوين تاريخي حاصل نزاع و تركيب ‏(سنتز ) دو مرحله متضاد پيشين است ( تز و آنتي تز ) . اما اين مرحله نوين در عين حال گشاده تر و فراگير تر و بزبان هگل ‏«‏ آزادتر‏»‏ از مراحل قبلي است . هدف تاريخ رسيدن اندشه مطلق است بآزادي مطلق و محو فراق وآليناسيون .

‏سؤال : نظر هگل در مورد فلسفه تاريخ چيست ؟

‏اولاً تاريخ بطرف هر آنچه آزادتر شدن انديشه متعالي سير مي كند .

‏ثانياً مكانيزم اين ‏ح‏ركت ، نزاع دائمي انديشه مطلق با خود و ‏م‏حرك آن ‏عشق اين انديشه است برهايي از فراق .

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 185

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما