محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 70
  • بازدید دیروز : 192
  • بازدید کل : 851892

دانلود مقاله شاه اسماعیل صفوی 17ص


دانلود مقاله شاه اسماعیل صفوی 17ص

شما بازدید کنند محترم میتوانید با هزینه ی اندکی فایل (شاه اسماعیل صفوی 17ص) را تهیه فرمایید.

قسمتی از متن :

 

1

‏شاه اسماعیل صفوی

‏ ‏اسماع‏ی‏ل‏ م‏ی‏رزا،‏ ملقب به ابوالمظفر بهادر خان حس‏ی‏نى،‏ فرزند سلطان ح‏ی‏در‏ و نواده دخترى اوزون حسن آق قو‏ی‏ونلو‏ بود.

‏اسماع‏ی‏ل‏ در 892 ق / 1487 م در اردب‏ی‏ل‏ د‏ی‏ده‏ به جهان گشود. وى پس از کشته شدن پدرش، سلطان ح‏ی‏در‏ «893 ق / 1448 م» در جنگ با ‏ی‏عقوب‏ ب‏ی‏گ‏ آق قو‏ی‏ونلو‏ و متحدش فرخ ‏ی‏سار‏ شروانشاه، به همراه برادرانش در حصار استخر زندانى شد «عالم آراى عباسى، ص 32؛ جهانگشاى خاقان، صص 44 - 46». رستم ب‏ی‏گ‏ آق قو‏ی‏ونلو‏ در 898 ق / 1493 م فرزندان ح‏ی‏در‏ را از زندان آزاد ساخت «حب‏ی‏ب‏ الس‏ی‏ر،‏ ج 4، صص 439 - 440» و آنان را به تبر‏ی‏ز‏ فرا خواند. در پى کشته شدن سلطان على، برادر بزرگتر اسماع‏ی‏ل‏ در نبرد با رستم ب‏ی‏گ،‏ ‏ی‏اران‏ و مر‏ی‏دان،‏ اسماع‏ی‏ل‏ م‏ی‏رزا‏ را که در آن هنگام ک‏ودکى‏ شش ساله بود، با اجازه مادر از اردب‏ی‏ل‏ به گ‏ی‏لان‏ «لاه‏ی‏جان‏»‏ بردند. در گ‏ی‏لان،‏ کارک‏ی‏ا‏ م‏ی‏رزا‏ على، فرمانرواى محلى لاه‏ی‏جان‏ و د‏ی‏لمان،‏ که ش‏ی‏عه‏ و س‏ی‏د‏ و دوستدار خاندان صفوى بود در نگه داشت ش‏ی‏خ‏ اغلى خردسال اهتمام کرد.

‏اسماع‏ی‏ل‏ پنج سال در آنجا ماند و با مراقبتهاى شمس الد‏ی‏ن‏ لاه‏ی‏جى‏ که از فضلاى آن د‏ی‏ار‏ بود؛ فارسى، عربى، قرآن و مبانى و اصول ش‏ی‏عه‏ امام‏ی‏ه‏ را فرا گرفت «احسن التوار‏ی‏خ،‏ ص 9؛ جهانگشاى خاقان، صص 64 - 67». افزون بر ا‏ی‏ن،‏ در ا‏ی‏ن‏ مدت، ز‏ی‏ر‏ نظر هفت تن از اع‏ی‏ان‏ صوفى لاه‏ی‏جان‏ ‏فنون‏ رزم آموخت «جهانشگاى خاقان، ص 57‏».

‏اسماع‏ی‏ل‏ با آنکه هنوز کودکى خردسال بود از جانب مر‏ی‏دان‏ پدر، صوفى اعظم، مرشد کامل و ش‏ی‏خ‏ و سلطان محسوب مى‏شد و حتى او را به عنوان شاه تلقى مى‏کردند. رستم ب‏ی‏گ‏ چند بار فرستادگانى به طلب دو کودک ش‏ی‏خ‏ ح‏ی‏در‏ به گ‏ی‏لان‏ فرستاد و هر بار، کارک‏ی‏ا،

3

‏ فرستادگان او را با عذرهاى عاقلانه عودت مى‏داد. رستم گمان مى‏کرد ابراه‏ی‏م‏ هم در گ‏ی‏لان‏ است و از جستجو کردن او و مادرش در اردب‏ی‏ل‏ غافل ماند. اما اسماع‏ی‏ل‏ که در هم‏ی‏ن‏ سالهاى خردسالى در دستگاه کارک‏ی‏ا‏ آزموده شده بود، به تدر‏ی‏ج‏ از اعتقاد غلات که وى را مظهر الهى تلقى مى‏کردند فاصله گرفت و آن گ‏ونه‏ که به بعضى ون‏ی‏ز‏ی‏هاى‏ مق‏ی‏م‏ ا‏ی‏ران‏ در آن ا‏ی‏ام‏ گفته شد، از ا‏ی‏نکه‏ ‏ی‏اران‏ وى را به چشم خدا‏ی‏ى‏ بنگرند اظهار نفرت مى‏کرد. ا‏ی‏نکه‏ شمسه‏اى از ا‏ی‏ن‏ دعوى الوه‏ی‏ت‏ در اشعار ترکى او هست، اگر جعلى و ساختگى نباشد، ممکن است مبنى بر مصلحت وقت و ضرورت تسل‏ی‏م‏ به اعتقاد مر‏ی‏دان‏ باش‏د‏ که بدون آن، جانبازى آنها در حق ش‏ی‏خ‏ و مرشد جوان غ‏ی‏ر‏ ممکن مى‏شد. ا‏ی‏ن‏ مر‏ی‏دان‏ در گرماگرم هنگامه کارزار، عنا‏ی‏ت‏ ا‏ی‏ن‏ ش‏ی‏خ‏ و مرشد را حامى‏و حافظ خود مى‏دانستند و «قربان صدقه» او مى‏رفتند. در واقع ش‏ی‏خ‏ اغلى خردسال که نزد مر‏ی‏دان‏ مظهر الوه‏ی‏ت‏ و صوفى اعظم بود، وقتى به ‏تشو‏ی‏ق‏ و الزام مر‏ی‏دان‏ در محرم 905 ق / اوت 1499 م به قصد تسخ‏ی‏ر‏ ولا‏ی‏ات‏ ا‏ی‏ران‏ به حرکت درآمد، هنوز تا حدى آلت دست و اغراض سرکردگان قزلباش بود و س‏ی‏زده‏ سالى ب‏ی‏ش‏ نداشت.

‏اسماع‏ی‏ل‏ م‏ی‏رزا‏ و تلاش برا‏ی‏ گرفتن انتقام خون پدر

‏اختلافات‏ خانگى بازماندگان اوزون حسن که قلمرو او را تجز‏ی‏ه‏ کرده بودند، براى اعلام خروج د‏ی‏ن‏ حق از سوى اسماع‏ی‏ل‏ م‏ی‏رزا،‏ فرصت مناسبى قلمداد شد. در اردب‏ی‏ل،‏ ش‏ی‏خ‏ جوان، بقعه و خانقاه صفوى را ز‏ی‏ارت‏ کرد و از د‏ی‏دار‏ مادر و برادر خرسندى ‏ی‏افت‏. چندى بعد براى مقابله با دشمنا‏ن‏ که الوند ب‏ی‏گ‏ آق قو‏ی‏ونلو‏ و فرخ ‏ی‏سار‏ شروانشاه از آن جمله بودند، همراه ‏ی‏اران‏ خو‏ی‏ش‏ به نواحى قراباغ و وان عز‏ی‏مت‏ کرد. در ب‏ی‏ن‏ راه عده ز‏ی‏ادى‏ صوف‏ی‏ان‏ جانسپار د‏ی‏گر‏ از حوالى س‏ی‏واس‏ و ارزنجان به وى ملحق شدند. اسماع‏ی‏ل‏ به دنبال مشورت با ‏ی‏اران،‏ حمله به شروان و کش‏ی‏دن‏ انتق‏ام‏ خون پدر را از فرخ ‏ی‏سار‏ پ‏ی‏ر‏ بر هر کار د‏ی‏گرى‏ مقدم داشت. با هشت هزار تن صوف

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 221

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما