محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 274
  • بازدید دیروز : 168
  • بازدید کل : 829971

دانلود تحقیق درموردانواع فازها در سيمان و تركيبات شيميايي


دانلود تحقیق درموردانواع فازها در سيمان و تركيبات شيميايي

نام فایل : انواع فازها در سيمان و تركيبات شيميايي

فرمت : .ppt

تعداد صفحه/اسلاید : 16

حجم : 0 مگابایت


انواع فازها در سيمان و تركيبات شيميايي
مواد اوليه سيمان اصولاً متشكل از سنگ آهك يا Lime ston يا برخي مواد حاوي آهك نظير مارل، آلوويوم، سنگ آهك نرم ، شل ها و همچنين خاك رس و شيل و يا ديگر مواد رسي نظير خاكسترها و روباره هستند.
در ابتدا مواد اوليه از معادن مربوطه استخراج مي شوند و سپس با توجه به موقعيت معان به طرق مختلف راهي كارخانه شده و سنگ شكن هاي مناسب خرد مي شوند و سپس درسالن اختلاط ضمن مخلوط شدن ذخيره مي شوند مواد مخلوط شده راهي آسياب مواد شده راهي آسياب مواد شده و در اين قسمت ضمن خشك شدن پودر هم مي شوند و بعد از آسياب شدن در سيلوهاي بتني كه نقش همگن سازي و ذخيره مواد پودر شده( سيلوهاي مواد) را دارند انبار مي شوند كه در تمام اين مراحل آزمايشگاه كنترل كيفي نظارت دارد و نمونه برداري هاي لازم را انجام مي دهند و در نيتجه آنچه كه در سيلوهاي مواد ذخيره مي شوند آماده تغذيه به كوره است ( خوراك كوره).
سيستم پخت متشكل از يك سري سيكلون ( پيش گرمكن)، دستگاه تكليس و يك استوانه دوار( كوره) و خنك كن براي بازيابي حرارتي محصول خروجي از كوره يعني كلينكر است. خوراك كوره از سمت سيلكون ها وارد سيستم پخت مي شوند و از طرف ديگر شعله و گازهاي داغ جاري در كوره به سوي پيش گرمكن مكيده مي شود و در نهايت خوراك كوره پخته شده به صورت دانه هاي تيره رنگ از سيستم خارج مي شوند كلينكر خارج شده از كوره راهي انبار كلينكر شده و سپس به آسياب سيمان فرستاده مي شود و در اين قسمت با حدود 4% سنگ گچ پودر شده و به صورت سيمان در مي آيد.

به طوري كه مي دانيم سنگ آهك caco3 و خاك رس، سنگ سيليس كه قبلاً مخلوط شده و سپس پودر و به صورت خوراك كوره در آمده اند به تدريج وارد سيستم پخت مي شوند و به مرور به اكسيدهاي cao، sio2 ، Al2O3 ، Fe2O3 تبديل مي شوند سپس اين اكسيدها در اثر نزديك شدن به حرارت بالاتر به فازهاي مختلف سيمان تبديلب مي شوند در حضور درجه حرارت 1250 درجه سانتيگراد فاز مايع تشكيل مي شود و در حضور فاز مايع فاز C3S كه اصلي ترين فاز مينرالي سيمان است بوجود مي آيد از اين مرحله به بعد مواد داخل كوره شعله را پشت سر گذاشته و به تدريج فازهاي اصلي سيمان يعني C3S،C2S،C3aوC4af تثبيت مي شوند
در پايان دانه هاي تيره رنگ كلينكر متشكل از فازها و مقدار مختصري آهك آزاد از كوره خارج و وارد خنك كن مي شود. به خاطر وجود درجه حرارتهاي بالا در منطقه پخت كوره بخشي از مواد تشكيل دهنده سيمان كه عبارتند از اكسيدهاي ( كلسيم و سليسيوم و آلومينيوم و آهن) اصلي و ( منيزيم ، پتاسيم، سديم) فرعي كه مجموع درصد وزني اكسيدهاي فرعي كمتر از 5% است. به صورت مذاب در مي آيند و در نتيجه در چنين محيطي اكسيدهاي مذكور با يكديگر تركيب مي شوند و تركيبات چندتايي ( چند اكسيدي) كه موسوم به مينرال يا فازهاي سيمان هستند پديد مي آيد.

اجزاي مينرالي تشكيل دهنده كلينكر عبارتند از :
1- سه كلسيم سيلكيات (3Cao, SiO2) يا آليت
2- دو كلسيم سيليكات (2Cao,SiO2) يا بليت
3-سه كلسيم آلومينات (3Cao,Al2O3) يا آلومينات
4- چهار كلسيم آلومينوفيريت (4CaO,Al2O3,Fe2O3) يا فريت

همراه با اين مينرالهاي اصلي تركيبات ديگري نظير K2O,Na2O,MgO,TiO2 برخي اكسيدهاي ديگر به مقدار كم وجود دارند كه بصورت محلول جامد در شبكه كريستالي مينرالها جاي گرفته اند.


خواص سيمان ناشي از تركيب خواص اجزاي تشكيل دهنده آن است ولي عمده خواص آن مربوط به تركيب موسوم به آليت يا سه كلسيم سيليكات مي باشد، وجود تركيباتي چون قليايي ها، آهك تركيب نشده و اكسيد منيزيم غالباً اثرات منفي به روي سيمان مي گذارند ولي از جهاتي باعث كاهش نقطه ذوب مي شوند كه باعث پخت آسان سيمان مي گردد و همچنين اين مواد ميل شديدي به واكنش با آب و املاح موجود در آن دارند و باعث افزايش حجم مي گردند و مقاومت شيميايي سيمان پايين مي آيد.


بخاطر جنبه فيزيكي و كاربردي از سيمان و بتن آن را به چند قسم تقسيم مي كنند . مثلاً سيمان نوع اول با سيمان معمولي داراي كاربرد در ساختمان سازي معمولي است. در ساختن سدهاي عظيم و اسكله ها كه هر آن مورد تهاجم املاح موجود در آب مي باشند از سيمان مخصوص يا سيمان داراي مقاومت شيميايي بالا استفاده مي كنند اين سيمان داراي مشخصه مقامت شيميايي بالا در مقابل سولفات ها و مواد قليايي موجود در آب و خاك مي باشد.
نوع ديگر سيمان بنام چاه نفت معروف است و مورد كاربرد در حفاري چاههاي نفت مي باشد اين سيمان علاوه بر دارا بودن مشخصات عمومي سيمانها و مقاومت لازم در برابر سولفاتها و قليايي داراي خصوصيات لازم جهت كاربرد در اعماق زمين كه درجه حرارت و فشار بيش از حد متعارف هست نيز مي باشد.
فاز آليت(C2S)
اين فاز نقش مهمي در مقاومت بخشيدن به سيمان در روزهاي اوليه دارد معمولا اين تركيب به صورت خالص در كلينكر وجود ندارد و اغلب همراه با ناخالصي مي باشد اين ناخالصي متشكل از اكسيدهايي نظير MgO،Al2O3،TiO2،Fe2O3 مي باشند كه در صد آنها در فاز آليت مجموعاً حدود 2 درصد مي باشد. مقادير هر يك از اين اكسيدها در فاز آليت بستگي به تركيب كلينكر، در جه حرارت پخت و نحوه سرد كردن كلينكر دارد، وجود اين اكسيدها باعث تغيير خواص آليتي مي گردد و معمولاً مقاومت فشاري آنرا بالا مي برد.

....


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 131

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما