لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 7 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
نقش شعر در افزايش خلاقيت و پرورش هوش هيجاني كودكان
باتوجه به اينكه يكي از فعاليتهاي اساسي كه كودكان با آن ميتوانند در دنياي سرشار از تخيل قرار گرفته و افكار و احساسات و تأثرات خود را بيان كنند، شعر است پس بيشك، شعر، عرصه ديگري است كه ميل به خلاق بودن را در كودك ارضا خواهد كرد.
مقدمه:
هر كدام از ما كمابيش با بلبل زباني كودكان به ويژه در خواندن شعر، آشنا بوده و لذت بردهايم. اما فقط تا اين حد آشنايي بزرگترها با شعر كافي به نظر نميرسد. بهتر است ابتدا به طرح پرسشهاي اساسي در اين زمينه بپردازيم: آيا در خواندن شعر براي كودكان هدف اين است كه آنها را شاعر بار بياوريم؟ يا قرار است روح آنها را تلطيف كنيم، يا آنها را خلاق بار بياوريم؟
• شعر كودك
شعر براي كودكان، درست مثل قصههاي عاميانه داراي معنايي پنهاني است كه خوانندگان خردسال هميشه نميتوانند به آن پيببرند. كودك بزرگ ميشود و شعرهايي را كه در حافظه او نقش بسته است دوباره به يادش ميآورد يا به نوعي ديگر، آنها را ميفهمد پس بايد در شعرهاي او جايي براي انديشيدن وجود داشته باشد.
دكتر برنادت ردافي در كتاب ”پرورش تخيل و خلاقيت كودكان چنين اشاره ميكند: ”كودكان، خلاق و مبتكر به دنيا ميآيند، اشخاص بسياري معتقدند كه آنان خلاقتر از بزرگسالان هستند، زيرا مغزشان در مجموعه راه و روشهاي معمول مشاهده مسائل حبس نشده است، يا تحت فشار پيروي يا اجبار منطقي قرار نگرفتهاند“.
كودكان پيشدبستاني از شنيدن شعر لذت ميبرند، نه به خاطر اينكه با معني شعر و يا صناعات ادبي آشنا هستند، آنها با آهنگ شعر ميخكوب ميشوند، با ريتم موجود در شعر به جنبش و جوشش درميآيند، شاد ميشوند و حركت را تجربه ميكنند.
حال اگر پا را كمي فراتر گذارده، علاوه بر موسيقي مستقر در شعر آنها را با موضوع، يا به اصطلاح قصه شعر آشنا كنيم، آنگاه لذتشان، دوچندان خواهد شد. زيرا كودكان سرشار از تخيل هستند.
خيال و درك آن در پرورش استعداد و شخصيت كودكان بسيار مؤثر است و به آنان آزادي عمل و سرعت ميدهد و برتر از آن، كودكان را هوشمند بارميآورد. ريزبيني، دقت و كنجكاوي، حاصل از تخيل و خيالانگيزي است.
• ويژگيهاي مناسب براي شعر كودك
به هر كودكي دقت كنيد اين سه ويژگي را در او به صورت بارز مي بينيد: اول اين كه كاملاً احساسي است. ديگر اين كه قدرت تخيل زيادي دارد و در دنياي خيال زندگي ميكند و سوم آنكه بسياري از حرفها و حركات او از وزن و آهنگي خاص برخوردار است. اين سه ويژگي، كم و بيش در شعر هم وجود دارد. شعر نيز با احساس سروكار دارد، اگر تأثير مي گذارد و حتي حركت ايجاد ميكند از راه احساس وارد ميشود و بر عقل چيره ميگردد. احساسات كودك قبل از عقل او ظهور ميكند و بهرهبرداري از سرمايههاي عاطفي طفل خيلي زودتر از ذخايرعقلي او شروع ميشود. بچه در موقعي كه هنوز مسائل علمي و استدلالي را درك نميكند مطالب عاطفي را ميفهمد.
تصاویری از چند صفحه نخست فایل :
توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است
مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان
برچسب های مهم