<p>به بيان قرآن زبان و خط ودايعىاند الهى در انسان كه آدمى با آن از اسماء الله حكايتمىكند و به معرفت الله نائل مىگردد (4) .آيات متعددى در قرآن ناظر بر مراتب فوق است: </p>
<p>الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البيان (5) </p>
<p>،اقرء و ربك الاكرم الذى علم بالقلم،علم الانسان ما لم يعلم (6) </p>
<p>،ن و القلم و ما يسطرون (7) </p>
<p>،قال علم آدم الاسماء كلها يا آدم انبئهمباسمائهم فلما نباهم باسمائهم (8) . </p>
<p>قاضى احمد قمى در گلستان هنر در باب قلم پس از ذكر حديث«اول خلق الله القلم»ابياتى چنين مىآورد: </p>
<p>هستى ز قلم رقم پذيرست زو شمع قلم فروغ گيرست سروى است قلم به باغ ادراك سايه ز رقم فكنده بر خاك </p>
<p>او مىنويسد قلم يا نباتى استيا حيوانى.قلم حيوانى همان قلم موى نقاشان است كهسپرسازان مانى فرهنگ و جادو طرازان ختاى و فرنگ به دستيارى آن اورنگ نشينكشور هنر و نقشبندان كارخانه قضا و قدرگشتهاند،اما قلم كتابت نباتى استحسب الاشارهكثير البشارة منتخب جريده موجودات و منتخب حضرت واجب بالذات نبى عربىمحمد الابطحى عليه و آله افضل الصلوات و اكمل التحيات كه فرموده«من كتببحسن الخط بسم الله الرحمن الرحيم داخل الجنة به غير الحساب».قاضى در ادامه از قولحضرت مولا على(ع)مىنويسد كه غرض از حسن خط-نه هيمن لفظ بود و حرف و نقط: </p>
</p>
<p> </p>
<p> </p>
<hr />
<p> </p>
<p><strong>تصاویری از چند صفحه نخست فایل :</strong></p>
<p style="text-align: center;"><span style="color: #ff0000;">توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است</span></p>با هزینه ای اندکی شما میتونید فایل (خط و تذهيب و نقاشي در اسلامى 20 ص) را تهیه کنید.