محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 68
  • بازدید دیروز : 139
  • بازدید کل : 852863

دانلود مقاله الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص


دانلود مقاله الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 53 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏2

‏الگوهاي برنامه‏‌‏ريزي درسي

‏برنامه‏‌‏ريزان درسي به منظور تدوين برنامه‏‌‏هاي درسي از الگوهاي مختلفي استفاده مي‏‌‏كنند كه در اين ميان، آدامز (Adams, 1988‏) دو الگوي اصلي براي برنامه‏‌‏ريزي درسي نام برده است كه كاريرد بي‏شتري دارد: الگوي مبتني بر هدف و‏ الگوي تعاملي (محسن پور، 1377)

‏الگوي برنامه‏‌‏ريزي مبتني بر هدف

‏الگوي برنامه‏‌‏ريزي درسي مبتني بر هدف (The Objective Based Model‏) يا الگوي عقلايي (Rational Model‏) عبارت است از مجموعه‏‌‏اي از اصول يا فنون استراتژيك براي رسيدن به هدف معين. در اين الگو، برنامه‏‌‏ريزي درسي شامل مجموعه‏‌‏اي از روشها تلقي مي‏‌‏شود و در برنامه‏‌‏ريزي تلاش مي‏‌‏شود تا مشكلات و نيازها و اهداف را شناسايي و سپس برنامه‏‌‏اي مناسب براي آن تدوين شود. تعيين اهداف ‏آموزش‏ي و درسي محور برنامه‏‌‏ريزي در اين الگو است كه توسط رفتارگرايان در يادگيري حمايت مي‏‌‏شود.

‏اين الگو معمولاً بر اساس پيشنهاد تايلر انجام مي‏‌‏گيرد. طبق پيشنهاد تايلر برنامه‏‌‏ريزا‏ن‏ درسي براي تدوين هدفها بايد از سه منبع مهم به نام ماهيت فراگيران، جامعه و ماده درسي (ساختار دانش) استفاده كنند. آنگاه هدفهاي تدوين شده بايد از دو صافي فلسفه مسلط اجتماعي و روانشناسي يادگيري براي گزينش دقيق هدفها عبور كنند. گام بعدي كه انتخاب تجربيات يادگيري يا به عبارت ديگر محتواي برنامه درسي است بايد بر اساس اهداف انتخاب شده و در نظر گرفتن تجربيات گذشته فراگيران تهيه و تدوين گردد. علاوه بر آن، محتواي انتخاب شده و تجربيات يادگيري بايد سازماندهي شود، به گونه‏‌‏اي كه مفاهيم‏،‏ ارزشها و مهارت‏‌‏ها مانند حلقه‏‌‏هاي زنجير كنار هم قرار گيرند. در مرحله بعدي روش تدريس و بقيه اجزاي برنامه درسي انتخاب مي

‏2

‏‌‏شود. تعيين ارزشياب‏ي در فرايند برنامه‏‌‏ريزي درسي گا‏م بسيار مهمي است كه در آخرين مرحله انجام مي‏‌‏شود. تايلر عنوان مي‏‌‏كند كه معلمان براي پي بردن به اينكه آيا فراگيران به تجربه‏‌‏هاي يادگيري رسيده‏‌‏اند يا خير و برنامه‏‌‏ريزان درسي دريابند كه آيا تجربه‏‌‏ها سازمان‏‌‏دهي شده باعث تحصيل هدف‏‌‏ها شده‏‌‏اند يا خير بايد از شيوه‏‌‏هاي مختلف ارزشيابي استفاده نمايند. (ابراهيمي 1377، ص 20)

‏طرفداران اين الگو معتقدند كه تعيين هدفها اولين گام اساسي در برنامه‏‌‏ريزي درسي به شمار مي‏‌‏رود و تدوين آنها كار آساني نيز نيست. دشواري اين كار در اين است كه ساير مراحل برنامه‏‌‏ريزي درسي وابسته به آن است و از طريق آن تعيين و تعريف مي‏‌‏شود. آنان معتقدند تنها زماني كه هدفها به روشني و با دقت تعيين شده باشد، مي‏‌‏توان محتوا و روش تدريس را تهيه و تعيين و سازماندهي نمود. ارزشيابي، نيز فرايندي است كه مشخص مي‏‌‏سازد چه م‏ق‏دار از هدفها به وسيله محتوا و روشها تحصيل شده‏‌‏اند. برنامه‏‌‏هاي درسي بابيت، چرترز، تايلر، تابا، سيلور و الكساندر، هاكينز از جمله الگوهاي مبتني بر هدف تلقي مي‏‌‏شود.

‏يك مثال براي برنامه‏‌‏ريزي درسي از طريق الگوي مبتني بر هدف ارائه مي‏‌‏شود. اگر هدف ‏آموزش‏ي در جلسه اول كلاس تربيت بدن‏ي ‏آموزش‏ي گرم كردن و توضيح ضرورت آن (در حيطه شناختي و رواني حركتي) باشد، هدف رفتاري زير را مي‏‌‏توان براي آن در نظر گرفت:

‏گام اول: تعيين هدف

‏هدف رفتاري‏: فراگيران در پايان درس حركات ويژه گرم كردن را به طور ‏ص‏حيح و كامل در زمان مناسب انجام دهند.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 198

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما