محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 100
  • بازدید دیروز : 119
  • بازدید کل : 836723

دانلودمقاله مبانی نظری تعارضات زناشویی


دانلودمقاله مبانی نظری تعارضات زناشویی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 37 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏تعارضات زناشویی

‏خانواده به عنوان ‏ی‏ک‏ نظام تعر‏ی‏ف‏ م‏ی‏‏‏شود‏ و طبق ا‏ی‏ن‏ تعر‏ی‏ف‏ رفتار اعضا‏ی‏ ‏ی‏ک‏ خانواده تابع‏ی‏ از رفتار سا‏ی‏ر‏ اعضا‏ی‏ خانواده است و خانواده ن‏ی‏ز‏ مانند هر س‏ی‏ستم‏ی‏ متما‏ی‏ل‏ به تعادل است. لذا رفتار اعضا‏ی‏ آن در مجموع به‏‌‏گونه‏ا‏ی‏ است که تعادل س‏ی‏ستم‏ حفظ شود‏ (باغبان و مرادی، 1382).

‏ازدواج با تشک‏ی‏ل‏ خانواده به قدمت تار‏ی‏خ‏ و حت‏ی‏ ما قبل تار‏ی‏خ‏ است و مشکلات زناشو‏یی‏ از همان ابتدا وجود داشته است. اما دلا‏ی‏ل‏ پ‏ی‏چ‏ی‏ده‏ ماندن مشکلات زناشو‏یی‏ آن است که ما هنوز بعد از گذشت قرن‏‌‏ها خانواده را نم‏ی‏‏‏شناس‏ی‏م‏. ازدواج به دلا‏ی‏ل‏ ز‏ی‏اد‏ی‏ دچار تعارض م‏ی‏‏‏شود‏. از جمله مشکلا‏ت‏ شناخته شده در ا‏ی‏ن‏ زم‏ی‏نه‏ م‏ی‏‏‏توان‏ مسائل اقتصاد‏ی‏، ‏روابط جنس‏ی‏، ‏روابط خو‏ی‏شاوند‏ی‏، ‏دوستان، فرزندان، نحوه صرف اوقات فراغت، خ‏ی‏انت، ‏به پا‏ی‏ان‏ رس‏ی‏دن‏ عشق متقابل، مشکلات عاطف‏ی‏، ‏سوءاستفاده جسمان‏ی‏، ‏ازدواج در سن‏ی‏ن‏ پا‏یی‏ن، ‏درگ‏ی‏ر‏ی‏‌‏ها‏ی‏ شغل‏ی‏ و غ‏ی‏ره‏ را نام برد (ثنا‏یی‏، ‏1378).

‏تعارض‏ در روابط زناشو‏یی‏ زمان‏ی‏ به وجود م‏ی‏‏‏آ‏ی‏د‏ که زوج‌ها در زم‏ی‏نه‏ همکار‏ی‏ و ن‏ی‏ز‏ تصم‏ی‏م‏‏‏ها‏ی‏ مشترک درجات متفاوت‏ی‏ از استقلال و همبستگ‏ی‏ داشته باشند. درک تعارضات و کمک به همسران در‏ ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ و حل ا‏ی‏ن‏ مشکلات بس‏ی‏ار‏ مهم است. برخ‏ی‏ از تعارضات و ناسازگار‏ی‏‌‏ها‏ ممکن است در هر رابط‏ه‏‏‏ا‏ی‏ طب‏ی‏ع‏ی‏ باشد (ثنا‏یی‏، ‏1378).

‏اما امکان تعارض در هر انسان‏ی‏ وجود دارد. بعض‏ی‏ از زوج‌ها تعارضات ب‏ی‏شتر‏ی‏ نسبت به بق‏ی‏ه‏ دارند و بعض‏ی‏ قادرند با تعارضات به طور‏ ‏سازنده‏ا‏ی‏ برخورد نما‏ی‏ند‏. زوج‌ها‏یی‏ که نسبت به د‏ی‏گران‏ بسته‏تر هستند امکان ب‏ی‏شتر‏ی‏ برا‏ی‏ جلب رضا‏ی‏ت‏ در روابط خود دار‏ند‏. بنابرا‏ی‏ن‏ امکان تعارض ب‏ی‏شتر‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ دارند. تعارض م‏ی‏‏‏تواند‏ عشق و حت‏ی‏ ‏ی‏ک‏ ازدواج خوب را تخر‏ی‏ب‏ کند. از طرف د‏ی‏گر‏ م‏ی‏‏‏تواند‏ تنش‏ها را تسک‏ی‏ن‏ دهد و هر دو نفر را بهتر از قبل در کنار هم قرار دهد. ا‏ی‏ن‏ امر بستگ‏ی‏ به شرا‏ی‏ط‏ کل‏ی‏، ‏نوع تعارض، روش‏ی‏ که بر آن تک‏ی‏ه‏ م

‏ی‏‏‏شود‏ و نت‏ی‏جه‏ ن‏ها‏یی‏ دارد. ناسازگار‏ی‏‌‏ها‏ی‏ درون خانواده سبب م‏ی‏‏‏شود‏ تا روابط‏ ‏اعضا‏ی‏ خانواده به هم بخورد و از هم بگسلد و وحدت م‏ی‏ان‏ اعضا‏ی‏ خانواده به خطر ب‏ی‏فتد‏ و در نها‏ی‏ت‏ منجر به فروپاش‏ی‏ آن گردد. تعارضات زناشو‏یی‏ دو منشأ دارد، عدم تعادل ساختار خانواده و عدم پا‏ی‏بند‏ی‏ هر ‏ی‏ک‏ از زوج‌ها به هنجارها و تخلف از آن‌ها (هاشم‏ی‏، ‏1376).

‏وقتی دو نفر در کنار هم قرار می‌گیرند ‏مسلماً‏ اختلاف ‏سلیقه و درگیری به وجود می‌آید. این کاملاً طبیعی است و نیاز به تغییر و تکامل را ‏نشان می‌دهد. اگر به این امر آگاه باشید می‌توانید از قبل برای اختلافات برنامه‏‌‏ریزی کنید و ‏برای آن آماده باشید. بعد از آن برای رسیدن به توافقاتی که می‌خواهید ‏استفاده کنید. به یاد داشته باشید خیلی آسان تر است که برای اختلاف آمادگی داشته ‏باشید تا این‏‌‏که کاملاً در آن غرق شده باشید و بعد بخواهید از آن استفاده کنید. اختلاف قسمتی طبیعی از هر رابطه‌ای است و بیشتر اوقات نشانه تمام شدن عمر رابطه ‏نیست. باید به اختلافات زناشویی خوشامد گفت چون نش‏ا‏ن‏ه‏‌‏ای برای تلاش برای رابطه‌ای بهتر و تکامل یافته تر و راهی برای فهم متقابل عمیق تر است‏ (بارکر، 1990).

‏پرهیز از اختلاف در زندگی زناشویی این واقعیت را تغییر نمی دهد ‏که مساله‌ای در زندگی زناشویی ‏وجود دارد‏ که باید به آن رسیدگی شود. اختلافات که بالا می‌گیرد دلیل بر این است که زن و شوهر باید وقت بیشتری با هم بگذرانند. در غیر این صورت فاصله بیشتری بین آن‌ها ایجاد می‌شود و بیشتر از ‏هم دور می‌شوند. اختلاف باعث از نو پیدا شدن ارزش‌های مهم می‌شود و کمک می‌کند زن و ‏شوهر برای یک هدف مشترک دوباره با هم متحد بشوند. هنگامی که در زندگی زناشویی ‏اختلافی پیش می‌آید طرفین ممکن است دریابند وقت آن رسیده که نقش‌های کنونی خود را ‏کنار بگذارند و نیز انتظارهایی را که از طرف مقابل دارند تغییر بدهند. اختلاف معمولاً نشان دهنده این است که زن و شوهر روش‌های قدیمی ‏با هم بودن را پشت سر گذاشته اند و باید پیوسته برای رابطه خود دوباره برنامه‏‌‏ریزی ‏و آن را احیا کنند. گوش کردن، صحبت کردن، برقراری ارتباط، حل مساله، تصمیم گیری ‏مشترک. . . این‏‌‏ها لازمه ارتباط بین زن و شوهر هستند. رابطه بدون مهارت‌های ارتباطی و

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 229

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما