محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 56
  • بازدید دیروز : 181
  • بازدید کل : 835127

دانلود تحقیق در موردخدایان آشوری


دانلود تحقیق در موردخدایان آشوری

نام فایل : خدایان آشوری

فرمت : .ppt

تعداد صفحه/اسلاید : 36

حجم : 0 مگابایت


به نام خدا

خدایان آشوری


مقدمه
آشوریها ، هم خدایانی را که در بابل مورد ستایش بود می پرستیدند فقط آشور خدای انحصاری آنها محسوب می شد ودر میان سایر خدایان ، خدایان جنگ مانند ایشتار رب النوع آشور و آربل و نینورتا و شولمان اهمیت بیشتری داشتند.
ادبیات مذهبی بین النهرین سفلی همه مورد قبول و استفاده آشوریها قرار گرفت ، این موضوع که از اواسط هزاره دوم پیش از میلاد عملی شده بود تا آخرین روزهای زمامداری امپراطوران آشور دوام یافت. (بهمنش،137، 1374)
عده خدایان بابل و آشور بسیار است. در یکی از کتیبه های آشوری مربوط به حدود 867 پیش از میلاد ، هفت هزار نام خدایان و فرشتگان منقوش است.

آشوریها خدایان را موجوداتی آسمانی می دانستند و علامت آنها را در کتیبه ها ، ستاره قرار داده بودند. مثلا خدای بزرگ آنور را با یک ستاره نشان می دادند.
به گمان آشوریان ، خدایان هم چون افراد بشر صاحب خشم و آرزو و دستخوش احتیاجات مادی بودند ، تنها تفاوت آنان با انسان در قدرت فوق العاده و حیات جاودانگی بود.
ارواح بدکردار از بشر تواناتر و از خدایان ناتوانتر بودند و به صورت انسان و تن جانور مانند اژدها و پلنگ ، برای آزار بشر در هر گوشه پنهان بودند.
اوصاف نیروهای بد یا اهریمنی در دین اشور در یک کتیبه از آنها چنین است: اینان سم های خدایانند ، از دیوارهای بسیار ضخیم می گذرند ، از بامهای بلند فرود می آیند گویی طوفانند ، چون ماران از زیر در به درون می آیند و چون باد از زیر پاشنه د ر داخل می شوند.
در واقع در دین آشوری ، ارواح هر کدام اسم و شغلی داشتند. لابارتو قاتل اطفال خردسال و لاباسو علت رعشه اندام و احناسو موجب سیاهی و زردی رخسار بود. وظیفه اینان پرستش ارواح بدکردار نیست بلکه باید آنان را مغلوب نموده و با عمل بیشتر تاثیر شوم آنها را برطرف نماید.
شمش یا خورشید خدای عدالت و قاضی بزرگ جهانیان است که ظلم را از بین می برد و قوانین را به پادشاهان دادگر تلقین می کند. علامت او در کتیبه ها قرصی است مزین به یک ستاره که دارای چهار شاخه است و از میان هر شاخه رشته نور مواجی ساتع است و گویی دو شعله آتش از دوش تندیس او برمی خیزد.
ایشتار خدای نیکخواه است. گاهی او را دختر آنو و گاهی دختر سین و زمانی خدای جنگ و شهوت خوانده اند. کوشش او در فریفتن و عاشق کردن بنی آدم است. سایر خدایان ماده که در میانرودان بودند در ایشتار مستتر شدند. او را به صورت زنی جنگجو که بر پشت دو شیر ایستاده است و تیری در دست دارد نشان می دهند. در یک دست سلاحی منحنی و در دست دیگر گرزی با سر شیر گرفته است. (ایزدپناه ، 1381)

خدای آشور
خدای ملی یعنی آشور یکی از خدایان خورشیدی بود و روح جنگی داشت و بر دشمنان خود رحم نمی کرد. بندگان وی معتقد بودند که این خدا از کشته شدن اسیران در برابر ضریح خود خشنود می شود.
آشور شاه خدایان بود. این برتری بازتابی از روزهای آغازین تبدیل آشور به دولت-شهر آشور بود. او خدای رسمی ملت آشور بود و همه چیز و همه کس به وی تعلق داشت. او پادشاه آشور را به نیابت خویش در روی زمین برگزیده بود تا به نمایندگی از جانب وی بر مردم فرمان براند.
شاه تمام موفقیتها و کارهای انجام شده ، به ویژه پیروزیهای نظامی خویش را به خداوند آشور نسبت می داد، زیرا نه تنها قدرت، بلکه هوش و ذکاوت و همه منابع موجود و در دسترس، موهبتهای اعطایی بودند که او در اختیارش قرار داده بود.
آشور بر همه خدایان، انسانها و جهان به عنوان پادشاه، سرور، ارباب، پدر، آفریدگار، حکیم و خردمند و جنگاوری سلحشور فرمانروایی داشت. او خدای همه توده ها نبود و تنها در مناسبتهای ملی و اسناد و مدارک رسمی حضور می یافت. ( دورانت، 1350 )

شه مش یا خدای خورشید
....


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 94

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما