محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 284
  • بازدید دیروز : 127
  • بازدید کل : 834387

دانلودمقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره نگرش مذهبی


دانلودمقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره نگرش مذهبی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 29 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏به نام خدا

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق ‏درباره‏ ‏نگرش‏ ‏مذهبی

‏دینداری

‏پدیده دینداری religiusity

‏ ‏از موضوعات قابل توجهی است که اهمیت آن را از کثرت تلاش هایی می توان دریافت که در سال های اخیر برای ساخت و به کارگیری سنجه های دینداری مصروف شده است. این تلاش ها از دل اقتضائات و ضرورت های قابل درکی بیرون آمده است که نمی توانست بدون پاسخ باقی بماند. ‏ضرورت این مطالعات به طور عام برخواسته از نفوذ و اعتباری است که هنوز دین برای انسان و اجتماع دارد (شجاعی زند،35:1384).‏ ‏دین اصل وحدت بخش و زمینه مشترکی را فراهم ساخته و به انسان اجازه می دهد تا با فائق آمدن بر تمایلات خودخواهانه اشان و به خاطر عشق به همنوعانشان فراتر از این خودخواهی ها عمل کنند.‏ ‏دین سنگ بنای سامان اجتماعی است و منبعی برای ارزشهای اجتماعی است و بر گزینشهای فردی و بسیاری از زمینه های زندگی روزمره تأثیر می گذارد و همچنین به عنوان تجلّی روح جمعی و عامل همبستگی و‏ ‏یکپارچگی جامعه محسوب میشود. ‏امروزه پدیده هایی همچون مهاجرت روستایی، ورود ابزار و وسایل ارتباط جمعی، آموزش و پرورش گسترده و غیره ارزش ها و روابط سنتی را مورد پرسش قرار داده و تغییراتی را در دینداری نسل جدید به وجود آوردهاند وپژوهشگران ناگزیرند تا به بررسی عوامل مؤثر بر تغییر ارزشهای دینی جوانان از سویی و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر آن از سوی دیگر بپردازند‏.‏تحلیل های نظری بیانگر آن است که در جوامع در حال گذار دینداری یکی از متغیرهای اجتماعی است که ‏دستخوش تحولات گسترده ای می شود (دورکیم،1381 و 1383؛ برگر و لاکمن،1697‏)‏ ‏ب‏رگر در تعریف دین می نویسد "دین کوشش جسورانهای است برای آنکه سراسر گیتی برای انسان معنی‏ ‏دار شود" (همیلتون،273:1387). به عقیده وی دین نظم اجتماعی را مشروع می کند و مفاهیم دینی جهان را با یک رشته فرایندهای خاصی که به تعبیر برگر "ساختار موجه

‏ ‏نمایی" را می سازند اعتبارشان را حفظ و تحکیم می کنند. اینها همان فرایندهایی هستند که عقاید مذهبی از طریق آن ها تقویت،ترویج،دفاعی‏ه‏ فرض می شوند. اگر این ساختار موجه نمایی تضعیف شود یا از بین برود، تسلط اعتقادات دینی بر اذهان انسانها به آسانی از دست میرود(همان،274). تامس لاکمن نیز بر نقش دین در ساخت معنا تأکید دارد.به عقیده وی دین،دوشادوش زندگی اجتماعی حرکت می کند. به اعتقاد وی، روند جامعه نوین غربی به سوی دنیاگرایی، تنها به دلیل سستی گرفتن صورت ها و نهادهای دینی سنتی پیش آمده است،نه آنکه خود دین سست شده باشد(همیلتون،275:1387‏)

‏2-1-1 نگرش های مذهبی

‏پرورش ‏مذهب ‏در ‏حقیقت ‏مجموعه ‏دگرگونی هایی ‏است ‏که ‏در ‏فکر ‏و ‏عقیده ‏فرد ‏به منظور ایجاد ‏نوعی ‏خاص ‏از ‏عمل ‏و ‏رفتار ‏که ‏متکی ‏بر ‏ضوابط ‏مذهب ‏باشد ‏انجام ‏میشود.‏ به ‏عبارت ‏دیگر ‏در ‏سایه ‏دگرگونی هایی ‏که ‏در ‏فکر ‏و ‏عقیده ‏فرد ایجاد ‏میگردد ‏اخلاق ‏و عادات، ‏آداب ‏و ‏رفتار، ‏روابط ‏فردي ‏و ‏اجتماعی ‏و ‏صورت ‏مذهبی ‏و ‏شرعی ‏میگیرند ‏و ‏مذهب به ‏عنوان ‏عامل ‏مسلط ‏بر ‏زندگی ‏فرد ‏و ‏جنبه هاي ‏آن ‏خودنمایی ‏می کند ‏ضوابط ‏مذهبی ‏براي روابط ‏انسانی ‏ضروري ‏تر ‏از ‏هر ‏گونه ‏ضوابط ‏دیگر ‏است ‏زیرا ‏در ‏جهان ‏امروز ‏که ‏صنعت ‏تمام جوانب ‏زندگی ‏بشر ‏را ‏تحت ‏الشعاع ‏قرار ‏داده، ‏به ‏زحمت ‏میتوان ‏گفت ‏که ‏فرد ‏داراي ‏وظایفی نسبت ‏به ‏جامعه ‏است.‏ مگر ‏زیگموند ‏فروید ‏گمان ‏نمیکرد ‏که ‏جامعه ‏نیازي ‏به ‏مذهب ‏ندارد. ‏در ‏عصر ‏ما ‏که بیماري هاي ‏روانی ‏و ‏اضطراب ها ‏و ‏نگرانی ها، ‏قربانی هاي ‏متعددي ‏از ‏خیل ‏آدمیان ‏میگیرند ‏و ضوابط ‏مذهبی ‏بهترین ‏داروي ‏شفابخش و ‏نجات ‏دهنده ‏بشر ‏از ‏نگرانی هاست. ‏به ‏عقیده ‏آدلر که ‏از ‏تجارب 30 ‏ساله ي ‏روانکاوي ‏خود ‏سخن ‏میگفت: ‏کلیه ‏بیماران ‏روانی ‏که ‏حس مذهبی خود ‏را ‏باز ‏نیافتند ‏فقط ‏درمان ‏نشدند (افروز، 1375).

‏معنویت به عنوان یکی از ابعاد انسانیت شامل آگاهی وخودشناسی می شود ، این آگاهی ممکن است منجر به تجربه ای شود که فراتر از خودمان است ،ایمونز تلاش کرد معنویت را براساس تعریف گاردنر از هوش ،در چارچوب هوش مطرح نماید ومعتقد است معنویت می تواند شکلی از هوش تلقی شود زیرا عملکرد وسازگاری فرد را پیش بینی می کند وقابلیت هایی را مطرح می کند که افراد را قادر می سازد به حل مسائل بپردازند وبه اهدافشان دسترسی داشته باشد.گاردنر ،ایمونز را مورد انتقاد قرار می دهد ومعتقد است که باید جنبه هایی از معنویت که مربوط به تجربه های پدیدار شناختی هستند(مثل تجربه تقدس یا حالات متعالی)از جنبه های عقلانی ،حل مسئله وپردازش اطلاعات جدا کرد (آمرام،2005).می توان علت مخالفت محققانی مانند گاردنر را به نگاه شناخت گرایانه آنان از هوش نسبت داد(نازل ،2004).

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 163

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما