محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 162
  • بازدید دیروز : 107
  • بازدید کل : 829691

دانلودمقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره بیماری آرتریت روماتوئید


دانلودمقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره بیماری آرتریت روماتوئید

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 27 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق د‏رباره‏ ‏بیماری‏ ‏آرتریت‏ ‏روماتوئید

‏2-1 ‏بیماری آرتریت روماتوئید

‏در‏ این‏ بخش ‏از‏ این فصل به بررسی بیماری آرتریت روماتوئید، سبب شناسی و نقش عوامل روانی در بروز این بیماری، و درمان این بیماری می‏‌‏پردازیم.

‏ تعریف آرتریت روماتوئید

‏آرتریت روماتوئید Rheumatoid Arthritis

(RA)‏ بیماری سیستمیکی است که با پلی آرتریت التهابی در مفاصل بزرگ و کوچک و علایم عمومی مشخص می‏‌‏شود. این بیماری ‏نمونه شاخص آرتریت التهابی با ویژگی‏‌‏های بالینی مشخص نظیر سفتی صبحگاهی، قوام ژله‏‌‏ای gelling

‏و بهبودی علائم با فعالیت است. اکثر بیماران دچار درجاتی از تخریب استخوان و غضروف و نیز درگیری غلاف‏‌‏های تاندونی می‏‌‏شوند؛ در بسیاری از بیماران این فرایند منجر به تغییر شکل و افت چشمگیر عملکرد می‏‌‏شود‏ ‏(آندرلوئی و همکاران، 2007، ترجمه ارجمند و همکاران، 1387). آرتریت معمولا به هر مفصلی حمله نمی‏‌‏کند ولی در مفاصل کوچک مانند مفاصل انگشتان دست یا مچ دست و پا بیشتر مستقر می‏‌‏شود؛ گرچه گاهی مفاصل بزرگ مانند ران، زانو و شانه دچار این بیماری می‏‌‏شوند‏ (‏اطاری و اطاری،1386).

‏ همه گیر شناسی

‏آرتریت روماتوئید جزو شایع‏‌‏ترین بیماری‏‌‏های خود ایمنی است؛‏ ‏و‏ ‏شیوع آن در ایالات متحده، آفریقا و اروپا مشابه است، اما در جوامع آسیایی کمی پایین‏‌‏تر است. نسبت ابتلا زن و مرد 3 به 1 است (آندرلوئی و همکاران، 2007، ترجمه ارجمند و همکاران، 1387). شیوع بیماری با افزایش سن زیاد می‏‌‏شود و اختلاف از نظر شیوع جنسی در سنین بالا کاهش می‏‌‏یابد. بیماری اکثراً در دهه چهارم و پنجم زندگی شروع شده و در 80 درصد بیماران بین 50-35 سالگی بروز می

‏‌‏نماید‏ ‏(کاسپر و همکاران2012؛ ترجمه منتظری، 1391).

‏ سبب شناسی

‏علت اصلی این بیماری ناشناخته است و هنوز مشخص نشده است که جرقه‏‌‏ای که این بیماری التهابی را روشن می‏‌‏کند از کجا زده می‏‌‏شود. فرضیه چند بعدی در مورد آرتریت روماتوئید چنین است که در این بیماری، عوامل ژنتیکی، ایمنی شناختی و روانی ‏–‏ اجتماعی به‏ ‏اهم تعامل می‏‌‏کنند‏ ‏(زیتلین،1977؛ به نقل از فروزش یکتا و همکاران، 1381). گسترش این بیماری رویدادی است که با واسطه نظام ایمنی صورت می‏‌‏گیرد. در واقع آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‏‌‏های خود ایمنAutoimmune

‏ است که در آن نظام ایمنی به بافت سالم خودی حمله می‏‌‏کند‏ ‏(ولمن، 1988، ترجمه نجاریان و همکاران، 1375؛ اطاری و اطاری، 1386)؛‏ ‏و‏ ‏همچنین سیستم ایمنی واسطه‏‌‏ای است بین تعیین کننده‏‌‏های آسیب شناسی فیزیولوژکی، بیوشیمیایی، و غدد درون ریز از یکطرف، و رویدادهای روانی ‏–‏ اجتماعی از طرف دیگر که توسط دستگاه عصبی مرکزی پردازش می‏‌‏شوند (ولمن، 1988، ترجمه نجاریان و همکاران،1375).

‏مطالعات خانوادگی، نشانگر استعداد ژنتیکی است. به عنوان مثال، در دوقلوهای یک تخمکی اگر یک قل مبتلا شود شانس دومی 30 درصد می‏‌‏باشد، در حالیکه این رقم در دوقلوهای دو تخمی 5 درصد است‏ ‏(کاسپر و همکاران2012؛ ترجمه منتظری، 1391).

‏یکی از دلایل ابتلا به آرتریت روماتوئید مسموم شدن مفاصل است. حتی وقتی که یک مفصل در اثر تصادف مجروح می‏‌‏شود این امکان نیز وجود دارد که شخص به آرتریت مبتلا شود، زیرا مفصل مصدوم به درستی ترمیم نمی‏‌‏شود بلکه سفت و سخت و دردناک می‏‌‏شود و سرانجام ضعیف می‏‌‏گردد و شخص علیل می‏‌‏شود‏ (‏فرخنده کشفی، 1389).

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 238

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما