محل لوگو

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 52
  • بازدید دیروز : 107
  • بازدید کل : 829581

دانلودمقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ابراز و مهار خشم


دانلودمقاله مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ابراز و مهار خشم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 20 صفحه


 قسمتی از متن word (..doc) : 

 

‏به نام خدا

‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق‏ درباره ‏ابراز‏ ‏و‏ ‏مهار‏ ‏خشم

‏سبک های ابراز و مهار خشم

‏ماهیت خشم

‏خشم،‏ ‏هیجان مثبتی است که در هنگام مواجه شدن با تهدید‌ عاطفی،‏ ‏جسمی و روانی بروز می‌کند.‏ ‏خشم مناسب بـه‌ ما ایـن امـکان را می‌دهد تا از خود در مقابل صدمات و خطرهای‌ عاطفی‌ و جـسمی مـحافظت کنیم.‏ ‏بنابراین خشم‌ مناسب یک عکس العمل طبیعی به فقدان و ضرر‌ و آسیب‌ است.‏ ‏در پشت این خشم،‏ ‏معمولا عواطف و احساسات‌ طبیعی از قبیل حس آسیب‌پذیری،‏ ‏ناامیدی و تـرس از فـقدان‌ وجود‌ دارد.‏ ‏در‌ حـقیقت‌ خشم یک مشکل نیست،‏ ‏بلکه این که‌ ما در هنگام خشم دست بـه چه‌ اقداماتی‌ می‌زنیم،‏ ‏ممکن‏ ‏است یک مشکل باشد (‏پور حسین دناک، 1384‏)‏. ‏به همین‌ دلیل مردم دربارهء خشم دچار تعارض می‌شوند،‏ ‏چون از یک سو‌ واکنشی‌ طبیعی‌ اسـت و از سـوی دیـگر،‏ ‏می‌تواند مانعی در راه رسیدن به اهدافشان باشد.‏ ‏در ارتباط با ماهیت‌ و‌ چگونگی‌ خشم،‏ ‏تحقیقات وسیعی انـجام شـده است که‌ نتایج به دست آمده نشان می‌دهند‏:

‏خشم،‏ ‏هیجان رایجی است‌ که‌ اغلب‌ نسبت به‌ اشخاص مورد علاقه که بـه آرزوهـا و تـمایلات ما بی‌اعتنایی‌ می‌کنند،‏ ‏احساس می‌شود.

‏خشم اغلب به‌ وسیلهء‌ نرسیدن به آن چه می‌خواهیم، برانگیخته می‌شود.

‏واکنش افراد به ابـراز خـشم،‏ ‏اغلب مـنفی است.

‏اگر چه ما آگاهی بعد‌ از‌ ابراز‌ خـشم احـساس رضـایت‌ می‌کنیم،اما ضرورتا به اهدافمان در بلند مدت نمی‌رسیم ‏(‏مرادی،1381‏).

‏تعریف خشم

‏«‏داروین»‏ ‏رفتارشناس معروف انگلیسی،‏ ‏که عواطف را در حیوانات و انسان‌ها مورد مطالعه قرار داده،‏ ‏معتقد است‌ که‌ ‏«‏خشم واکنشی ساده در بـرابر تـهدید اسـت که باعث می‌شود ارگانیزم در برابر‌ وضعیت‌ نامطلوب‌ از موجودیت خود دفاع کند.» او بـراین بـاور بـوده است که خشم مهمترین هیجانی است‌ که‌ به بقای ارگانیزم کمک کرده است و طـبق ایـن دیـدگاه می‌شود چنین‌ استنباط‌ کرد‌ که ارگانیزمی که خشم بیشتری دارد، فرصت بیشتری برای بقا و گـسترش نـسل خود‏ ‏دارد‏(تقی لو، 1384).

‏نگاهی‌ اجمالی‌ به‌ این دیدگاه نشان می‌دهد که درک داروین بسیار ساده انگارانه بـوده اسـت.‏ ‏به‌ ایـن‌ دلیل که داروین به مانند بسیاری‏ ‏از رفتارگرایان به آن خاصیت مکانیکی بخشیده و نقش شناخت‏ ‏(باورها،‏ ‏اعتقادات،‏ ‏نگرش‌ها‌ و...)‏ ‏را‌ در پدیـده‌ی خـشم مورد توجه قرار نداده است.‏ ‏درحالی‌که اهمیت مقوله‌ی شناخت در‌ تعریف‌ خشم چنان بارز اسـت کـه عـده‌ای از‌ روان‌ شناسان‌ آن را«هیجان اخلاقی»‏ ‏نامیده‌اند.‏ ‏به این دلیل که انسان‌ها‌ اغلب‌ زمانی دچار خشم می‌شوند که ارزشـها و مـعیارهای اخلاقی آنان در معرض تهدید‌ قرار‌ گرفته باشد‏( تقی لو، 1384).

‏براساس‌ تعریف هوولس‌ و رایت(8791) ‏«‏خشم»به عنوان یک حـالتی ذهـنی،‏ ‏از برانگیختگی هیجانی،‏ ‏«خصومت»،‏ ‏به‌ عنوان‌ یک‌ بازخورد‌ همراه با یک ارزیابی منفی درازمدت از دیگران‌ و رویدادها و«پرخاشگری»،‏ ‏به عنوان رفتاری آشکار به صورت درگیر شدن و آسیب رساندن به دیگران‌ مشخص شده است‏ (به نقل از مختاری، فرزاد و فراهانی، 1387).

‏امروزه در تعریف‌ خشم‌ علاوه بر‌ اسـتفاده‌ از‌ مـتغیرهای روان شـناختی از شاخص‌های فیزیولوژیکی‌ نیز‌ استفاده می‌شود.‏ ‏اما چون تغییرات فیزیولوژیکی که در زمان ‏خ‏شم دیده می‌شود،‏ ‏منحصر به‌ خـشم‌ نـیست.‏ ‏بلکه در هـیجانات دیگر نیز دیده‌ می‌شود.

 

 


 

تصاویری از چند صفحه نخست فایل :

 

توجه فرمایید بدلیل تهیه ی تصویر با نرم افزار های خارجی متن نمایش داده شده در تصاویر ممکن است دارای اشکالاتی در نمایش برخی حروف باشد که در فایل اصلی بدون مشکل است


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 191

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما